مقالات

لوله های آبیاری کشاورزی در 2 نوع سیستم آبیاری

لوله های آبیاری کشاورزی
  • لوله های آبیاری کشاورزیمقدمه

آبیاری و لوله های آبیاری کشاورزی نقشی انکارناشدنی در تولید محصولات کشاورزی دارند. یکی از مهمترین چالش های بخش کشاورزی مدیریت بهینه مصرف آب است. متخصصان برای افزایش بهره وری در مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری روش های مختلفی را پیشنهاد کرده اند. اما همگی آنها بر نقش و جایگاه سیستم های آبیاری تحت فشار و تاکید بر استفاده از آنها توسط کشاورزان و باغداران تاکید می نمایند.

علی رغم کارایی سیستم های تحت فشار، تعمیر و نگهداری لوله های کشاورزی به کاررفته در این سیستم ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.  به همین خاطر در این نوشتار سعی شده است که ضمن معرفی سیستم های آبیاری تحت فشار، بهترین لوله های کشاورزی پلی اتیلن و اتصالات و مواد برای کارکرد اصولی آنها معرفی شود.  

تعریف سیستم های آبیاری تحت فشار

اساساً آبیاری در قالب شبکه آّیاری انجام می شود و شبکه آبیاری به مجموعه تاسیساتی گفته می شود که از محل تامین آب تا مصرف آنرا شامل می شود. غالب این تاسیسات را لوله های آبیاری تشکیل می دهند. پس از انتقال آب به مزرعه سیستم های مختلفی برای پخش آن به کارگرفته می شود تا آب با کارایی بیشتری در اختیار گیاه قرار گیرد. برای هر نوع زمین، آب و هوا و شرایط فنی- اجتماعی سیستمی مناسب با آن طراحی می شود تا کارایی لازم را داشته باشد.

به منظور حفظ کارایی سیستم آبیاری استفاده از لوله و اتصالات با کیفیت نقش اساسی دارد.

آبیاری تحت فشار شیوه ای از آبیاری است که در آن آب در مجاری بسته، که شامل لوله های اصلی، فرعی و لترال می باشد با فشار جریان می یابد و از سوراخ هایی که به آنها آبپاش، قطره چکان، آبفشان و یا نازل گفته می شود به صورت قطره یا ذرات ریز خارج می شود و بدین طریق از تلفات آب در مزرعه جلوگیری می شود.

از اصلی ترین عوامل موثر در انتخاب بهینه از بین انواع سیستم های آبیاری تحت فشار می توان به هزینه های بکارگیری و نگهداری روش های آبیاری اشاره کرد. عوامل دیگری همچون توان مالی کشاورز، شدت باد، درجه حرارت، توپوگرافی و شیب زمین نیز در انتخاب سیستم آبیاری نقش دارند.

در واقع، کشاورزان با مقایسه بین هزینه های سیستم انتخابی و درآمدهای خود در کنار سایر شرایط مذکور، اقدام به گزینش بهترین روش آبیاری برای مزارع خود می کنند. البته انتخاب هر سیستم آبیاری علاوه بر عوامل بنیادی گفته شده، با در نظر گرفتن برخی مسائل اجرایی همچون میزان نیاز به نیروی کارگری در هر سیستم آبیاری و همچنین امکان سرقت لوازم نصب شده در منطقه و علی الخصوص عمر مفید آنها صورت می پذیرد.

انواع سیستم آبیاری تحت فشار

سیستم های آبیاری تحت فشار دارای طیف وسیعی می باشند که می توان آنها را به دو نوع سیستم تقسیم بندی کرد.

  • آبیاری بارانی
  • آبیاری موضعی

آبیاری بارانی روشی است که در آن آب تحت تاثیر فشار وارد لوله می شود و سپس با استفاده از قطعاتی که آبپاش نام دارد روی محصول می ریزد. ساختمان آبپاش ها طوری است که هنگامی که آب با فشار از آن خارج می شود، بصورت قطرات ریز و درشت درآمده و مشابه باران در سطح مزرعه پخش می شود.

به همین دلیل به آن آبیاری بارانی گفته می شود. اساس کار آبیاری بارانی در تمامی روش های آن یکسان است به گونه ای که در تمام روش ها، آب به وسیله پمپ از منبع آب (مخزن، استخر، چاه یا رودخانه) وارد لوله های اصلی و سپس وارد باله های آبیاری شده و در نهایت از طریق آبپاش ها وارد مزرعه می شود.

سیستم های آبیاری بارانی با توجه به مکانیزه و غیرمکانیزه بودن آنها به انواع زیر تقسیم می کنند:

الف. سیستم های آبیاری بارانی غیرمکانیزه

  • کلاسیک کاملاً متحرک
  • کلاسیک نیمه متحرک
  • کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک
  • کلاسیک کاملا ثابت
  • شلنگی با قرقره کوچک

ب. سیستم های آبیاری بارانی مکانیزه

  • -ویل موو یا آبفشان غلتان
  • سیستم گان یا آبفشان قرقره ای
  • سیستم سنتر پیوت یا دوار
  • سیستم لینیر یا خطی

سیستم های آبیاری موضعی و لوله های آبیاری

در بین سیستم های آبیاری مختلف، روش های آبیاری قطره ای به دلیل توزیع آب با راندمان بالا، به عنوان راهکاری مناسب برای بهینه سازی استفاده از آب در سطح مزارع تشیخص داده شده است. آبیاری قطره ای بواسطه اعمال عمق آبیاری کم و قابل تنظیم، یکی از روش های مفید آبیاری است.

مهمترین مزیت این روش، صرفه جویی در میزان مصرف آب و هزینه ها است. بگونه ای که سیستم آبیاری قطره ای در مقایسه با سایر روش های آبیاری و خصوصاً آبیاری سطحی، به آب کمتری نیاز دارد. البته به شرطی که انتخاب، طراحی، اجرا و بهره برداری سیستم های آبیاری قطره ای با دقت کافی و به طور اصولی و علمی انجام گیرد.

آبیاری موضعی یکی از روش های پیشرفته و تکامل یافته آبیاری تحت فشار است که طی آن آب با فشار کم از روزنه یا قطره چکان خارج شده و به صورت قطره قطره پای بوته یا درخت ریخته می شود. فشار لازم در این سیستم به وسیله پمپ یا اختلاف ارتفاع تامین می شود.

با توجه به اسم این روش آبیاری، فقط قسمتی از مزرعه و اطراف ریشه خیس می شود و در واقع با مصرف حداقل آب، نیاز آبی گیاه تامین می شود.

سیستم های آبیاری موضعی دارای اشکال و انواع مختلفی به شرح زیر می باشند.

  • قطره ای
  • زیرسطحی
  • فواره ای (بابلر)
  • میکروجت
  • نوار تیپ (Tape)
  • تراوا
  • مه پاش

لوله های آبیاری پلی اتیلن کشاورزی به عنوان ستون فقرات سیستم آبیاری

لوله ها اصلی ترین نقش را در سیستم آبیاری در کشاورزی ایفا می کنند. به نحوی که انتخاب لوله کشاورزی با کیفیت تاثیر بسیار زیادی در حفظ کارایی سیستم آبیاری دارد. لوله های پلی اتیلن کشاورزی بهترین جایگزین برای کانال های روزباز هستند. انسداد کانال ها و تبخیر آب در طی مسیر از اصلی ترین معایب کانال های روباز هستند.

از دیگر مزایای انتقال آب از طریق لوله های پلی اتیلن کشاورزی می توان به کنترل میزان آبیاری، تعیین مناسب دور آبیاری از طریق شیرهای کنترل نصب شده بر روی لوله، کودآبیاری، جلوگیری از خسارت علف های هرز به مزرعه، صرفه جویی در مصرف آب و در کل هزینه های تولید اشاره کرد.

لوله های پلی اتلین را می توان در بخش های مختلف مثل مزارع کشاورزی، باغات و گلخانه ها مورد استفاده قرار داد و علاوه بر انتقال آب می توان انواع سموم و کودها را نیز بسته به قابلیت آنها در اختیار گیاه گذاشت.

از جمله مزیت های لوله های پلی اتیلن که آنها را جز پرفروش ترین لوله های بازار قرار داده است و خرید عمده آنها در دستور کار کشاورزان و باغداران قرار گرفته است می توان به مقاومت این لوله ها در برابر اشعه یو وی آفتاب اشاره کرد.

این لوله ها در برابر آفتاب دارای رنگ ثابت بوده و دچار پوسیدگی، ترک خوردگی، خمیدگی و شکستگی نمی شوند.

این لوله ها نسبت به دیگر لوله ها دارای نصب آسان، آببندی کامل، مقرون به صرفه بودن، استحکام بالا در برابر خوردگی و پوسیدگی مواد شیمیایی، عدم انسداد لوله به واسطه سطح صاف و صیقلی و مقاومت مکانیکی بسیار بالا اشاره کرد.

عوامل مختلفی در قیمت لوله کشاورزی تاثیرگذار است که از جمله مهمترین این عوامل در فروش عمده این محصول عبارتند از:

  • کشور سازنده لوله کشاورزی
  • برند لوله های آبیاری کشاورزی
  • سایز و قطر محصول
  • متراژ لوله های آبیاری کشاورزی
  • بار قابل تحمل لوله در سیستم آبیاری مد نظر
  • گرید و خلوص مواد اولیه به کار رفته در تولید لوله های آبیاری کشاورزی

نصرابزار تولید و تامین کننده انواع شیلنگ و لوله آبیاری کشاورزی توانایی آمادگی خود را برای رفع نیازهای کشاورزان عزیز اعلام می دارد. این شرکت ضمن ارائه مشاوره خرید به کشاورزان عزیز، بهترین لوله آبیاری و شیلنگ های کشاورزی را با بهترین قیمت بازار و کمترین زمان ممکن در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *