مقالات

عناصر فرهنگ تیمی سالم چیست؟

کار-تیمی

فرهنگ تیمییکی از مهمترین دغدغه های سازمان ها و کسب و کارهای امروزی به راه اندازی یک تیم کاری موثر است. بزرگترین چالش پیش روی مدیران ارشد برای ایجاد و حفظ تیم کاری خود برقراری زبان مشترک با فرهنگی پایا و پویا در میان اعضای تیم کسب و کار می باشد. اما سوال اینجاست که مدیران در انتخاب و پرورش تیم خود چه ویژگیها و عناصری را باید مورد  توجه قرار دهند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا بایستی بدانیم تعریف فرهنگ تیمی چیست؟

فرهنگ یک تیم چیست؟

عادات و هنجارهای رفتاری در بین اعضای یک تیم تأثیر زیادی بر عملکرد آن دارد. هر رهبر می‌داند که باید یک فرهنگ تیمی قوی ایجاد کند، اما واقعاً چه چیزی را شامل می‌شود؟ طبق تحقیقات، سه عنصر کلیدی وجود دارد که باید توسعه و محافظت کنید.

ایمنی روانی:

آیا اعضای تیم احساس امنیت می کنند که خودشان را بیان کنند، وقتی سؤال یا نگرانی دارند صحبت کنند، با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند و اشتباه کنند؟ هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، دیدگاه های متنوعی پدیدار می شوند و افراد بیشتر مداخله می کنند و نظرات یا نگرانی های خود را قبل از وقوع خطا بیان می کنند.

اهداف مشترک:

کار-تیمی

همه باید بدانند که تخصص و مسئولیت‌های خود چگونه به عملکرد کلی تیم و جایگاه آن در بافت سازمانی گسترده‌تر کمک می‌کند.

 

هدف اجتماعی:

تنها دانستن هدف کار تیم کافی نیست. اعضای تیم همچنین می خواهند بدانند که کارشان به چه کسی خدمت می کند. وقتی اعضای تیم بدانند که کمک ارزشمندی به جهان می کنند و کاری تولید می کنند که بر دیگران تأثیر مثبت می گذارد، احساس هدف اجتماعی می کنند.

 

 

برای رسیدن به یک تیم منسجم و دارای فرهنگ بایستی آسیب ها و نگرانی های آن را نیز بدانیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *