مقالات

شیلنگ تراز چیست و چه کاربردی دارد؟

شیلنگ تراز

به عنوان یکی از اجزای حیاتی هر پروژه صنعتی یا ساختمانی، انتخاب شیلنگ تراز مناسب برای اطمینان از موفقیت پروژه حیاتی است. شیلنگ تراز برای کاربردهای مختلفی استفاده می شود و انتخاب شیلنگی که بتواند در شرایط خاص کاربرد مقاومت کند ضروری است.

  • اساس کار شیلنگ تراز
  • کاربردهای شیلنگ تراز
  • در انتخاب شیلنگ تراز باید به چند فاکتور توجه کنید
  • نحوه استفاده از شیلنگ تراز
  • مزایا و معایب استفاده از شیلنگ تراز نسبت به ابزارهای دیگر

 

اساس کار شیلنگ تراز

آوندهای پیوسته (ظروف مرتبطه) به ظروفی گفته می شود به طریقی از پایین به یکدیگر وصل باشند. اگر این ظروف به نوعی طراحی شوند که مایعی درون آنها ریخته شود، با وجود اختلاف شکل آنها، مایع در همگی آنها در یک سطح قرار می گیرد.

شیلنگ تراز یکی از مهمترین ابزارهای مهندسی عمران به شمار می رود که در حوزه اجرا به آنها کمک شایانی می کند. شیلنگ تراز به مهندسین عمران کمک می کند تا اختلاف ارتفاع بین سطوح مختلف را اندازه گیری نمایند. قانون ظروف مرتبطه یا آوندهای پیوسته را تحت عنوان قانون توریچلی می شناسند.

اگر دو لوله عمودی با یک لوله افقی به یکدیگر وصل شوند و درون لوله‌ها با آب پُر شوند، تراز آب در هر دو لوله مشابه هم خواهند بود. در ابتدا، شلنگ به مقدار مناسب با آب پُر می‌شود. مقدار مناسب آب می‌تواند در دو طرف به اندازه ۲۰ سانتی‌متر خالی باشد.

سپس یک نفر اول یک سَر شلنگ و نفر دوم، انتهای دیگر شلنگ را می‌گیرد تا در نقاط مورد نظر قرار گیرند. یک نقطه به عنوان مبنا در نظر گرفته می‌شود و نفر اول در این نقطه قرار می‌گیرد. نفر دوم در نقطه بعدی قرار می‌گیرد و با حرکت دادن انتهای دیگر شلنگ، مقدار تراز نقطه مبنا را مشخص می‌کند. به این ترتیب، هر دو نقطه همسطح می‌شوند.

 

کاربردهای شیلنگ تراز

شیلنگ تراز کاربردهای مختلفی درمهندسی عمران و سازه دارد. در زیر به بخشی از این کاربردها اشاره می کنیم.

اگر شما قصد پیدا کردن دو نقطه همتراز را در ساختمان داشته باشید از این وسیله می توانید استفاده کنید. گاهی شما می خواهید که جهت زیبایی هرچه بیشتر کلیدهای برق و برق کاری ساختمان را بهتر انجام دهید. برای یافتن نقاطی برای نصب کلیدپریزها از این وسیله استفاده می شود.

انجام عملیات نصب و ترازیابی در اجرای سقف های کاذب از دیگر کاربردهای شیلنگ تراز است. همچنین نصاب درب ها و چارچوب های مرتبط با آن از این وسیله بهره می برند.

نصب و اجرای کابینت از دیگر کاربردهای شیلنگ تراز در صنایع کابینت سازی است. این ابزار در موارد مرتبط با نصب و اجرای فونداسیون و بیس پلیت هم کاربرد دارد.

در انتخاب شیلنگ تراز باید به چند فاکتور توجه کنید:

  1. جنس: مواد شیلنگ تراز یکی از مهم ترین عواملی است که باید در نظر گرفته شود. این ماده باید با سیال یا گاز در حال انتقال سازگار بوده و بتواند در برابر دما، فشار و شرایط محیطی کاربرد مقاومت کند. مواد متداول مورد استفاده برای تسطیح شیلنگ ها عبارتند از لاستیک، PVC، پلی اورتان و تفلون.
  2. اندازه: اندازه شلنگ تراز نیز فاکتور مهمی است که باید در نظر گرفته شود. اندازه شیلنگ باید متناسب با دبی و فشار سیال یا گاز منتقل شده باشد. شلنگ بسیار کوچک می تواند باعث محدودیت جریان شود، در حالی که شلنگ بیش از حد بزرگ می تواند منجر به وزن بیش از حد و هزینه های غیر ضروری شود.
  3.  درجه فشار: درجه فشار شلنگ تراز یکی دیگر از عوامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. درجه فشار باید به اندازه کافی بالا باشد تا حداکثر فشار سیال یا گاز منتقل شده را تحمل کند. انتخاب شلنگی با درجه فشاری که از حداکثر فشار مورد استفاده بیشتر باشد، ضروری است.
  4.  انعطاف پذیری: انعطاف پذیری شیلنگ تراز نیز یک نکته مهم است. یک شلنگ انعطاف پذیر می تواند نصب و نگهداری را آسان تر کند، در حالی که یک شلنگ سفت و سخت می تواند برای نصب و نگهداری چالش برانگیزتر باشد.
  5.  طول: طول شلنگ تراز نیز عاملی است که باید در نظر گرفته شود. طول باید برای فاصله بین دو نقطه ای که سیال یا گاز در آن منتقل می شود، مناسب باشد. انتخاب شیلنگی ضروری است که به اندازه کافی بلند باشد تا در حین کار از هرگونه تنش یا فشار بر روی شلنگ جلوگیری شود.

نحوه استفاده از شیلنگ تراز

در هنگام خرید شیلنگ تراز توجه داشته باشید که قطر داخلی آن نباید بیشتر از هفت میلی متر باشد. در هنگام پرکردن شیلنگ تراز توجه کافی را لحاظ نمایید که در داخل شیلنگ تراز حبابی وجود نداشته باشد و یا شیلنگ تراز گره خوردگی نداشته باشد.

بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید که در درون شیلنگ حبابی وجود ندارد و پیچ خوردگی در شیلنگ مشاهده نشد، دو سر شیلنگ را کنار هم بگیرید تا دقیقا سطح آن در دو طرف شیلنگ تراز یکی باشد.

توجه داشته باشید اگر در هنگام استفاده از شیلنگ تراز جابجایی سریعی داشته باشید و یا شیلنگ تراز حرکت شدیدی داشته باشد در ترازیابی با مشکل روبرو خواهید شد.

شیلنگ ترازی که تهیه کرده اید بایستی آنقدر شفاف باشد تا شما حرکت آب در درون آن را در محیط های مختلف به راحتی مشاهده کنید. استفاده از این ابزار برای تراز یابی باید در شرایط آب و هوایی مناسب انجام شود، چراکه در هوای بارانی و یا وقوع باد باعث ایجاد خطا در ترازیابی می شود.

استفاده از مایعات رنگی در داخل شیلنگ تراز برای مشاهده و خواندن صحیح کد ارتفاعی ایده مناسبی به نظر می رسد. توجه داشته باشید که مایعات رنگی بعد از استفاده به خوبی از شیلنگ تراز خارج شده و بایستی از خود رد به جا نگذارند.

مزایا و معایب استفاده از شیلنگ تراز نسبت به ابزارهای دیگر

شیلنگ تراز به واسطه قیمت پایین و مقرون به صرفه، کاربرپسند بودن و سهولت استفاده،  تنوع در اندازه و قطر شیلنگ تراز و دوام بالای آن جز پراستفاده ترین ابزارها در تعیین سطوح و همترازی سطوح در مهندسی عمران و دیگر صنایع به شمار می رود.

در استفاده از این ابزار نیاز به حضور دو نفر است. ترازهای لیزری خطای کمتری نسبت به شیلنگ تراز دارند. توصیه می شود که در موارد حساس ترازیابی از این ابزار استفاده نشود.

 

نتیجه گیری

در پایان، انتخاب شیلنگ تراز مناسب برای اطمینان از موفقیت هر پروژه صنعتی یا ساختمانی حیاتی است. با در نظر گرفتن عواملی مانند مواد، اندازه، درجه فشار، انعطاف پذیری، طول و اتصالات انتهایی، کسب و کارها می توانند شلنگی را انتخاب کنند که بتواند در شرایط خاص کاربرد مقاومت کند و از انتقال ایمن و کارآمد سیالات یا گازها اطمینان حاصل کند. در حال حاضر امکان خرید شیلنگ تراز به صورت حضوری و آنلاین فراهم است.

شما می توانید جهت مشاوره خرید شیلنگ تراز با شماره 09123701749 تماس حاصل نمایید یا اینکه از خدمات آنلاین وب سایت به نشانی www.nasrabzar.com استفاده کنید و یا به صورت حضوری به آدرس میدان امام خمینی ، خیابان سعدی جنوبی ، پایین تر از امیرکبیر ، روبروی اداره پست ، جنب هتل فارس ، پلاک 91 مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *