مقالات

انواع شیلنگ خرطومی آبی 3 لایه

شیلنگ خرطومی سه لایه

مقدمه

در این نوشتار سعی می شود تا نکاتی در خصوص کاربرد انواع شیلنگ خرطومی آبی ذکر شود. شیلنگ‌های لاستیکی تقویت شده با سیم یا منسوج و ملحقات آنها در دو نوع با سطح داخلی صاف و ناصاف برای خدمات تخلیه و مکش فرآورده‌های نفتی به کار گرفته می‌شوند.

شیلنگ‌ها به طور معمول برای انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی مایع، به‌غیراز گاز مایع و گاز طبیعی، به و یا از تانکر و یا مخازن استفاده می‌شوند. مجموعه‌های شیلنگ از نظر فشار کاری، شامل حد مجاز افزایش ناگهانی فشار که معادل با فشار آزمون کارخانه است، دسته‌بندی و شناسه‌گذاری شده‌اند.

ضروری است خریدار اطلاعات خاص را درباره مجموعه شیلنگ‌ها و کاربرد مدنظر آن در زمان استعلام و یا سفارش به کارخانه ارائه دهد. یکی از انواع شیلنگ که برای تخلیه مواد نفتی و روغنی مورد استفاده قرار می‌گیرد شیلنگ خرطومی آبی ‌نفتی است. در این نوشتار سعی شده است که اطلاعاتی در خصوص شیلنگ خرطومی آبی‌ نفتی، شیوه انتخاب شیلنگ خرطومی آبی و نحوه سفارش‌گذاری به‌صورت خرید عمده و جزئی توضیح داده شود.

 

طبقه‌بندی شیلنگ‌های انتقال‌دهنده برای مواد نفتی

مجموعه شیلنگ و ملحقات برای این منظور بسته به کاربرد به‌صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • نوع R، مجموعه شیلنگ و ملحقات با سطح داخلی ناصاف مناسب برای کارکرد اسکله‌ای و موقعیت‌هایی که مجموعه نسبتاً سفت، سنگین و مستحکم می‌توانند استفاده شوند. آستری منسوج لاستیکی شده با مارپیچ سیمی داخلی از جنس سیم فولادی پوشش یافته با روی (غوطه‌ورسازی داغ) تقویت می‌شود. شیلنگ و ملحقات نوع R به‌صورت رسانای الکتریکی هستند.
  • نوع A، مجموعه شیلنگ و ملحقات مسلح با سطح داخلی ناصاف برای کارکرد اسکله‌ای. افزون بر مارپیچ داخلی از جنس سیم فولادی پوشش یافته با روی، باید با مارپیچ خارجی از همان جنس مسلح باشد. شیلنگ‌های نوع A رسانای الکتریکی بوده و می‌توانند سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از نوع R باشند.
  • نوع S، مجموعه شیلنگ و ملحقات با سطح داخلی صاف برای کارکرد اسکله‌ای که در آن‌ها انعطاف‌پذیری و سبکی اهمیت دارد. مجموعه شیلنگ و ملحقات نوع S می‌توانند رسانا یا نارسانای الکتریکی باشند.
  • نوع L، مجموعه شیلنگ و ملحقات برای کارکرد اسکله‌ای و خدمات تخلیه عمومی که در آنها انعطاف‌پذیری بیشتر، وزن کمتر و سهولت دسترسی در اولویت هستند. مجموعه شیلنگ و ملحقات نوع L می‌توانند به‌صورت رسانا و یا نارسانای الکتریکی باشند. این نوع شیلنگ‌ها فقط برای کاربردهای تخلیه مناسب‌اند.

هر نوع از مجموعه شیلنگ و ملحقات باید بسته به حداکثر محتوای مواد آروماتیکی فراورده‌های نفتی جابه‌جاشونده، مطابق با سه دسته زیر شناسه‌گذاری شوند:

  • دسته ۲۵: برای خدمات بنزین و نفت (مناسب برای محتوای مواد آروماتیکی کمتر از 25%).
  • دسته ۵۰: برای خدمات بنزین و نفت (برای محتوای مواد آروماتیکی حداکثر 50%)
  • دسته ۱۰۰: برای خدمات بنزین و نفت (مناسب برای محتوای مواد آروماتیکی تا 100%)

هر دسته بسته به حداکثر فشار کاری مجدداً به پنج درجه تقسیم می‌شود:

  • درجه ۵: برای حداکثر فشار کاری MPa ۵/۰
  • درجه ۷: برای حداکثر فشار کاری MPa ۷/۰
  • درجه ۱۰: برای حداکثر فشار کاری MPa ۰/۱
  • درجه ۱۵: برای حداکثر فشار کاری MPa ۵/۱
  • درجه ۲: برای حداکثر فشار کاری MPa ۰/۲

هر نوع از مجموعه شیلنگ و ملحقات باید با حروف R،A  و S یا L شناسه‌گذاری شده و پس از آن اعداد مربوط به دسته و سپس درجه که نشانگر فشار کاری است، درج شوند. 

 

ویژگی‌های شیلنگ‌های انتقال‌دهنده مواد نفتی و روغنی  

شیلنگ های انتقال دهنده مواد نفتی و روغنی بایستی دارای ویژگی های خاصی باشند. آستری لاستیکی باید نسبت به موادی که ملحقات انتقال می‌دهد، مقاوم باشد. آستری شیلنگ باید برای عملکرد پیوسته در انتقال مایعات مناسب باشد. بهتر است خریدار نوع فرآورده‌هایی که قرار است به ‌وسیله ملحقات منتقل شوند، ذکر کند.

لایه‌های تقویت‌کننده شیلنگ باید از منسوج یا ریسمان سیمی آغشته به لاستیک تشکیل شده باشند. ریسمان سیمی تقویت‌کننده باید از سیم فولاد پرکربن پوشش یافته با برنج، مس یا روی باشد.

مارپیچ‌های سیمی باید از جنس فولاد پرکربن کشش سرد یافته باشند که محتوای سولفور و فسفر آن هریک بیش از ۰۴۰/۰ % نباشد، با مس یا فسفات پوشش یافته باشد.

پوشش لاستیک سنتزی باید نسبت به سایش، قرارگرفتن در فضای آزاد و فرآورده‌های نفتی و از جمله سوخت مقاوم باشد.

 

شیلنگ خرطومی آبی‌ نفتی

شیلنگ (لوله) خرطومی آبی‌ نفتی از سه‌ لایه داخلی، میانی و خارجی از جنس پی‌وی‌سی (PVC) ساخته شده است. این شیلنگ‌ها را می‌توان در سایزهای ۱ تا ۸ اینچ در بازار یافت. دامنه دمای کاری این نوع شیلنگ‌ها زیاد بوده و دماهای منفی ۱۰ تا مثبت ۸۰ درجه سانتیگراد را به‌ راحتی و بدون از دست‌ رفتن کارکرد تحمل می‌کنند.  لایه داخلی ضدسایش این نوع شیلنگ این امکان را فراهم می‌آورد تا دارای شعاع خمش اندک و مقاومت نسبتاً بالا در برابر فشار برخوردار شود.

 این شیلنگ را می‌توان یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتقال فرآورده‌های نفتی گازوئیل، نفت سفید، روغن‌های صنعتی، بنزین و غیره و  یا حتی بتن دانست. کلاف‌های ۵۰ و ۳۰ متری این نوع شیلنگ‌ها در بازار رایج هستند. سایز ۸ اینچ این نوع شیلنگ (لوله) را می‌توان به‌صورت شاخه‌های ۶ متری تهیه کرد.

این نوع شیلنگ با دارابودن سطح داخلی بسیار صاف و صیقلی یکی از بهترین گزینه‌های برای انتقال سیالات نفتی است. ضمن مقاومت در برابر انواع مواد نفتی و شیمیایی، فشار و ضربه، کشش و سایش، سبک بودن و حمل‌ونقل آسان، به‌راحتی نصب و راه‌اندازی می‌شود. درعین‌حال این نوع شیلنگ بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب جهت خرید به‌صورت عمده و خرد است.

نکات کلیدی در خرید شیلنگ خرطومی آبی‌ نفتی

خریدار بهتر است، اطلاعات زیر را که مربوط به شیلنگ و ملحقات آن و موارد مصرف است، در زمان استعلام یا سفارش مقرر کند.

  • اندازه اسمی شیلنگ خرطومی آبی
  • طول اسمی شیلنگ خرطومی آبی
  • نوع مایعاتی که قرار است منتقل شود (این اطلاعات ممکن است استفاده از ماده آستری با مقاومت مشخص نسبت به مایعات را ایجاب کند).
  • نیاز یا عدم نیاز به رسانایی الکتریکی
  • سطح مقطع سطوح اتصالی شیلنگ خرطومی آبی
  • نوع پوشش محافظ موردنیاز 

 

اصلی‌ترین عامل در خرید شیلنگ خرطومی طوسی آبی برند تجاری تولیدکننده شیلنگ است. برند تجاری تعیین‌کننده کیفیت ساخت شیلنگ است. جنس شیلنگ، تعداد لایه‌ها، فشار کاری، قطر داخلی و بیرونی شیلنگ، نسبت وزن به حجم، و طول شیلنگ خرطومی از عوامل تأثیرگذار در خرید شیلنگ خرطومی آبی است. نصر ابزار بهترین کیفیت و بهترین قیمت شیلنگ خرطومی آبی را برای شما تضمین می‌کند.

این مجموعه آمادگی دارد تا خریدهای عمده شیلنگ خرطومی آبی و دیگر انواع شیلنگ را برای مشتریان گرامی آماده‌سازی و در کمترین زمان ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *