مقالات

خرید شیلنگ آتش نشانی و نکات مربوط به آن

خرید شیلنگ آتش نشانی

در این نوشتار سعی شده است تا نکاتی در مورد انواع شیلنگ آتش نشانی، اندازه شیلنگ آتش نشانی، مواد و خرید شیلنگ آتش نشانی مطرح شود.

 

  • انواع شیلنگ آتش نشانی
  • اندازه شیلنگ آتش نشانی
  • مواد شیلنگ آتش نشانی
  • نکاتی برای خرید شیلنگ آتش نشانی

 

 

 مقدمه

به عنوان یکی از اجزای حیاتی تجهیزات آتش نشانی، شیلنگ های آتش نشانی برای اطمینان از ایمنی آتش نشانان و مردم ضروری هستند. شیلنگ های آتش نشانی در ماشین های آتش نشانی و ساختمان ها بیشترین کاربرد را دارند.

جنس این شیلنگ ها از برزنت، پلاستیک، کتان و غیره ساخته شده است. هنگام خرید شیلنگ آتش نشانی، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود،  که از جمله آنها می توان به نوع شیلنگ آتش نشانی، اندازه آن و مواد استفاده شده در ساخت آن اشاره کرد.

در این نوشتار سعی شده است که ضمن معرفی انواع شیلنگ های آتش نشانی، قطرها و فشارهای استاندارد این شیلنگ ها، موادی که این شیلنگ ها از آن ساخته شده اند، و نحوه تامین شیلنگ های استاندارد آتش نشانی از یک تامین کننده مطمئن را در این مقاله ذکر کنیم.

 

انواع شیلنگ آتش نشانی

 

به مانند هر نوع شیلنگ دیگری، شیلنگ های آتش نشانی نیز در انواع مختلفی تولید می شوند که هرکدام برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. انواع مختلفی از شیلنگ های آتش نشانی وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای خاصی طراحی شده اند. رایج ترین انواع عبارتند از:

 

  1.  شیلنگ حمله(تهاجمی): این رایج ترین نوع شیلنگ آتش نشانی است و برای رساندن آب یا فوم برای اطفاء حریق استفاده می شود. شیلنگ های تهاجمی معمولا از مواد مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون ساخته می شوند و در اندازه های مختلف موجود هستند. اندازه این شیلنگ ها از 1.5 تا 3 اینچ یا 3.8 تا 7.6 سانتی متر متغیر هستند و برای کار در فشارهای حدود 400 پی اس ای طراحی شده اند. طول استاندارد این شیلنگ ها 15.24 متر یا 50 فوت است.

 

  1.  شیلنگ تامین (تغذیه یا رله): از شیلنگ های تامین برای رساندن آب از یک هیدرانت یا دیگر منبع آب به تجهیزات آتش نشانی استفاده می شود. این شیلنگ ها قطر بیشتری نسبت به شیلنگ های تهاجمی دارند و معمولاً از لاستیک یا PVC ساخته می شوند. قطر این شیلنگ ها 3.5 تا 5 اینچ (یا به عبارتی 8.9تا 12.7 سانتی متر) متغیر است. فشاری که این نوع شیلنگ ها می توانند تحمل کنند 300 پی اس ای یا 2070 کیلوپاسکال برای قطرهای کوچکتر و تا 200 پی اس ای یا 1380 کیلوپاسکال برای قطرهای بزرگتر این شیلنگ متغیر است. طول استاندارد این شیلنگ 30.48 متر یا 100 فوت است.

 

  1.  شیلنگ تقویت کننده: شیلنگ های تقویت کننده کوچکتر از شیلنگ های حمله هستند و برای رساندن آب از ماشین آتش نشانی به تجهیزات آتش نشانی استفاده می شوند. این شیلنگ ها معمولاً از لاستیک یا PVC ساخته می شوند. شیلنگ های تقویت کننده در قطرهای مختلفی تولید می شود که 0.75 تا 1 اینچ یا 1.9 تا 2.5 سانتی متر را شامل می شود و برای کار در فشارهای 800 پی اس ای یا 5520 کیلوپاسکال طراحی و به فروش می رسند. طول استاندارد این شیلنگ ها نیز 30.48 یا همان 100 فوت است.

 

اندازه شیلنگ آتش نشانی

 

اندازه شیلنگ عامل مهمی است که هنگام خرید شیلنگ آتش نشانی باید در نظر گرفته شود. متداول ترین اندازه ها برای شیلنگ های حمله قطر 1.5 اینچ و 2.5 اینچ هستند، در حالی که قطر شیلنگ های تامین می تواند از 2 اینچ تا 6 اینچ متغیر باشد. شیلنگ های تقویت کننده معمولاً ¾ اینچ یا 1 اینچ قطر دارند.

فشار معمولی برای شیلنگ آتش نشانی از 8 تا 20 بار متغیر است. بر اساس استاندارد NFPA 1961 حداکثر فشار در آن تا 110 بار است.

 

مواد شیلنگ آتش نشانی

 

شیلنگ های آتش نشانی را می توان از مواد مختلفی از جمله لاستیک، پی وی سی و مواد مصنوعی مانند پلی استر یا نایلون ساخت. شیلنگ های لاستیکی بادوام و مقاوم در برابر سایش هستند، در حالی که شیلنگ های PVC سبک وزن هستند و به راحتی قابل حمل هستند. شیلنگ های مصنوعی قوی، سبک و مقاوم در برابر مواد شیمیایی و اشعه UV هستند.

شیلنگ های اطفاء حریق از پارچه ها و الاستومترهای طبیعی و مصنوعی تولید می شوند. در گذشته پنبه و کتان از مهمترین الیاف مورد استفاده در تولید شیلنگ بودند. اما با پیشرفت تکنولوژی الیاف مصنوعی جای الیاف طبیعی را گرفته و پلی استرها و رشته های نایلونی در تولید شیلنگ های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرند. چراکه الیاف مصنوعی از استحکام زیادی برخوردار هستند و در برابر سایش های متعددی که در حین آتش نشانی اتفاق می افتد مقاومت بهتری از خود نشان می دهند. در حال حاضر شیلنگ های آتش نشانی مدرنی که تولید می شود نسبت به انواع قدیمی تر آنها وزن کمتری داشته و همین امر کار را برای آتش نشان ساده تر می کند.

 

نکاتی برای خرید شیلنگ آتش نشانی

 

  1. کاربرد مورد نظر شلنگ آتش نشانی را در نظر بگیرید و نوع و اندازه مناسب را انتخاب کنید.

 

  1.  شیلنگی را انتخاب کنید که از مواد باکیفیت ساخته شده باشد که بتواند در شرایط سخت مقاومت کند.

 

  1.  به دنبال شیلنگ‌هایی باشید که توسط سازمان‌هایی مانند UL یا FM Global تأیید شده‌اند تا اطمینان حاصل کنید که استانداردهای صنعت را برآورده می‌کنند.

 

  1.  اتصالات و اتصالات شلنگ را در نظر بگیرید که باید از مواد بادوام مانند برنج یا آلومینیوم ساخته شده باشند.

 

  1.  با یک تامین کننده معتبر کار کنید که بتواند در طول فرآیند خرید راهنمایی و پشتیبانی کند.

 

شیلنگ آتش نشانی یکی از اساسی ترین و ضروری ترین اجزای یک ساختمان به حساب می آید. اولین چیزی که در حین آتش سوزی به ذهن هر فردی می رسد استفاده از شیلنگ آب برای خاموش کردن آتش است.

شیلنگ های آتش نشانی علاوه بر اینکه لازم است فشار قوی و ثابتی از آب را برای شما تامین کنند، برخلاف دیگر شیلنگ ها بایستی به هم نپیچند و تامین مستمر آب مورد نیاز را حفظ کرده و کارکرد مناسبی در شرایط بحرانی از خود بر جای بگذارند.

در نتیجه، خرید شیلنگ آتش نشانی یک تصمیم حیاتی است که نیاز به بررسی دقیق چندین عامل دارد. با انتخاب نوع، اندازه و مواد مناسب و همکاری با یک تامین کننده معتبر، می توانید اطمینان حاصل کنید که تجهیزات آتش نشانی شما در حفاظت از جان و مال شما قابل اعتماد و موثر است.

نصرابزار به عنوان تامین کننده انواع شیلنگ های آتش نشانی این آمادگی را دارد تا انواع تقاضاهای عمده و خرد بازار در خصوص شیلنگ های آتش نشانی را تامین کرده و در اختیار مشتریان گرامی در اقصی نقاط ایران قرار دهد. در صورت تمایل به دریافت راهنمایی و مشاوره در خصوص خرید شیلنگ آتش نشانی از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس حاصل فرمایید.

راه های ارتباطی ما :

تلفن :02136419281

تلفن : 02136419285

موبایل : 09123701749

سایت : nasrabzar.com

اینستاگرام : nasr _abzar

 

آدرس : میدان امام خمینی ، خیابان سعدی جنوبی ، پایین تر از امیرکبیر ، روبروی اداره پست ، جنب هتل فارس ، پلاک 91

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *